W Polsce głośno zrobiło się o kicksach w 2016 roku, kiedy pod sklepem Warsaw Sneaker Store ustawiła się kolejka po Yeezy Boost 350 „Pirate Black”. Nabywcy koczowali pod sklepem w dzień i w nocy, by w dniu w dropu nabyć wymarzoną parę butów.
Ich retail wynosił 849 zł, zaś do kupna było 50 egzemplarzy. Ówcześnie nabywcy modelu „Pirate Black” mogli liczyć na 500% zysk w momencie sprzedania 350.
Kim jest sneakerhead? Taką osobę można określić po prostu jako kolekcjonera butów. Jednakże nie chodzi tu o modele dostępne w każdej sieciówce, w galerii handlowej. Sneakerhead poszukuje wydań, które wychodzą w limitowanym nakładzie. Osoba z bucianą zajawką zazwyczaj posiada ogromną wiedzę na temat kicksów i wie, co jest w danym momencie na topie.
Sneakerhead czyha na wydania exclusive, reedycje dawno nieprodukowanych linii oraz wydania PE. Jednakże w tym wszystkim nie chodzi tylko o zbieranie kicksów, ale także o wiedzę z teorii oraz praktyki biznesu, gdyż trzeba wiedzieć jak sprzedać buty z zyskiem.
Na pomoc w sneakers’owym biznesie w 2016 roku przyszedł StockX. Jest to giełda, na której można bezpiecznie, po wcześniejszej weryfikacji konta, kupić ciuchy, buty oraz akcesoria streetwear. Na portalu możecie śledzić wciąż zmieniające się stawki za poszczególne modele kicksów. StockX wprowadziło również indeksy, które podają szacowane ceny sprzedaży butów. Rynek sneakersów już nie jest tylko zabawą. Wielu graczy, którzy siedzą w temacie od dawna dorobiło się na butach kroci, a CNBC wyceniło rynek kicksów na 6 miliardów dolarów.
Co wpływa na cenę butów? Najważniejszymi czynnikami są: nakład, historia stojąca za danym wydaniem oraz to, kto je wyprodukował. Weźmy za przykład Jordany, w przypadku których, za poszczególnymi egzemplarzami stoi historia, którą tworzył Michael Jordan grając w nich. Dlatego też, jeśli chodzi o Jordan Brand, najpopularniejsze są wydania retro, które często rozchodzą się w przeciągu minut.
Status sneakersów na przestrzeni lat uległ zmianom. To coś więcej niż tylko buty sportowe. Współcześnie noszą je wszyscy – bez względu na wykształcenie, płeć, wyznanie czy wiek. Spotkacie się z nimi w sklepach, kinach, pokazach mody, teledyskach, reklamach. Są one uniwersalne, gdyż sneakersy można założyć do każdej stylizacji.
Zatem w kilku punktach zamknijmy, kim jest sneakerhead:
- Osoba, która kolekcjonuje limitowane, trudno dostępne, oryginalne wersje butów,
- Osoba z ogromną wiedzą na temat sneakersów,
- Osoba, która posiada pasję i wiedzę w tematyce kicksów.