Początki Carhartt sięgają roku 1889, wtedy Hamilton Carhartt wyposażył się w maszyny do szycia oraz zatrudnił pięciu pracowników. Specjalizowani się oni w produkcji odzieży roboczej, a z ich szwalni głównie wychodziły ogrodniczki wykonane z denimu i materiału „duck”.
Prowadzenie biznesu z początku nie było niczym prostym, gdyż produkty nie przyjęły się tak dobrze jak przewidywał Hamilton. Dlatego postanowił przeprowadzić badanie rynku, które uświadomiło mu czego brakuje robotnikom. Dzięki nim Carhartt mógł wprowadzić zmiany w asortymencie swojej firmy, co poskutkowało rozwojem przedsiębiorstwa.
Następnym przystankiem dla firmy był kryzys gospodarczy lat ’20 oraz ’30 ubiegłego wieku. Carhartt jednak nie poddawał się i nieustannie produkował najwyższej jakości odzież, z odpornego płótna, z mocnymi wykończeniami i przeszyciami.
W latach ’80 Carhartt pojawiło się w Nowym Jorku. Jak? Kurtki Chore Coat zyskały popularność wśród dealerów cracku, dzięki dostępności odpowiedniej liczby kieszeni, wytrzymałości oraz trzymaniu ciepła. Następnie trend ten przejęli raperzy. W efekcie na początku lat ’90 powstała kolaboracyjna kolekcja Stussy x Carhartt x Tommy Boy. Stussy nie musimy chyba nikomu przedstawiać, zaś Tommy Boy to wytwórnia, w której skład wchodzili tacy artyści jak De La Soul, Naughty by Nature czy House of Pain.
Popyt rósł w USA nieustannie, więc trzeba było przygotować ekspansję na Europę. Wtedy też zrodził się pomysł na Carhart Work In Progress (W.I.P). Eddie Faeh, jeden z założycieli marki Big Star, w 1994 roku przeszedł na emeryturę, rozstał się z BS i założył firmę Work In Progress, będącej jedynym dystrybutorem marki Carhartt na rynek europejski. Jego bratanek Arnauad Faeh często odwiedzał go, pomagając w biznesie. Poszedł na studia związane z projektowaniem mody i marketingiem we Florencji. W międzyczasie odwiedził targi w Mediolanie, które sponsorował Eddie. Wtedy Faeh zadzwonił do niego i zaprosił go do współpracy w siedzibie w Basel. Młodzieniec rzucił studia i rozpoczął pracę, nie odstępując wujka na krok. Ta ścieżka doprowadziła go do 2010 roku, w którym został dyrektorem kreatywnym marki.
W 1996 roku W.I.P otrzymało licencję na produkcję własnej linii na licencji Carhartt. Pierwszym krokiem było wprowadzenie do asortymentu nowych kolorów – czerwieni oraz grantu. Następnie przyszedł czas na zmianę krojów i materiałów, jednakże wzory wciąż pozostawały wierne tradycji.
Pierwsza kolekcja ujrzała światło dzienne w 1997 roku i wtedy też otwarto pierwszy sklep stacjonarny Carhartt WIP, mieszczący się na Neal Street w Londynie. WIP rozpoczęło współpracę ze sceną skate i BMX. Organizowali nie tylko lokalne eventy, ale także międzynarodowe zawody deskorolkowe.
W 2000 roku doszło do powstania pierwszej damskiej kolekcji Carhartt WIP.
2010 rok był rokiem kolaboracji, m.in. z A.P.C., Adam Kimmel, Burton, Mastermind, Fragment Design, Sophnet, Uniform Experiment, Vans, AIAIAI, 5Boro czy London Undercover. W tym samym roku ruszono z linią Carhartt WIP Heritage, która czerpała z dziedzictwa amerykańskiej marki. Jej projektanci często korzystają z materiałów, technologii oraz rozwiązań sprzed lat. Samo logo Carhartt WIP Heritage jest odwzorowaniem pierwszego logotypu amerykańskiej marki.
Gdzie kupić ciuchy Carhartt WIP? Najłatwiej będzie udać się do oficjalnego sklepu internetowego marki!