Ten wpis jest częścią Poradnika o Streetwearze.
- Streetwear od podstaw – wprowadzenie do poradnika
- Co to ten „Streetwear”?
- Streetwear dla dorosłych
- Słowniczek Streetwear – co znaczy: WTB, WTS, LC, PC, ID, itd.
- Jak rozpoznać sklepy z podróbkami?
- Reseller, kto to taki?
- Marki streetwear, które musisz znać cz. 1
- Marki streetwear, które musisz znać cz. 2
- Marki streetwear, które musisz znać cz. 3
- Streetwear dla nowicjuszy. Gdzie kupię Supreme? Czy dopestore jest legit?
- Gdzie sprzedawać i kupować streetwearowe ciuchy, kicksy i dodatki?
- Jak bezpiecznie kupować i sprzedawać na grupach ogłoszeniowych typu streetwear?
- Popularne polskie grupy typu Streetwear
- Słownik sneakerheada – co znaczy: CW, DS, OG, Drop, Proxy itd.
- Polskie sklepy z oryginalnymi butami sportowymi typu Kicksy!
- Polskie sklepy Streetwear
- Zagraniczne sklepy Streetwear
- Polskie marki streetwear cz. 1
- Polskie marki streetwear cz. 2
- Polskie marki streetwear cz. 3
- Dropy Streetwear
- Supreme – historia marki, gdzie kupić i skąd hype?
- Nike – historia marki, gdzie kupić?
- Adidas – historia marki, gdzie kupić?
- Kiedy są dropy Supreme, Bape, Palace i jak nie ominąć żadnej okazji?
- Jak i gdzie kupować tanio ciuchy, buty i akcesoria typu streetwear?
- Tanie marki streetwear
- Palace Skateboards – historia marki, skąd hype i gdzie kupić?
- BAPE (A BATHING APE) – historia marki, skąd hype i gdzie kupić?
- Stussy – historia marki, skąd hype i gdzie kupić?
- Co to jest reselling – czyli jak zarobić na sprzedaży butów, ciuchów streetwear
- Popularne aplikacje streetwear – czyli jak kupić limitowane buty, ciuchy Adidas i Nike
- Jak kupować buty w aplikacji Nike SNKRS – przewodnik po aplikacji
- Zagraniczne sklepy z butami sportowymi
- Jak fitują popularne modele butów Nike, Adidas, Jordan?
- Jak prać kicksy? Sprawdzone sposoby na pranie butów sportowych oraz zamszowych
- Największe sklepy resellerskie – czyli gdzie kupisz limitowane buty i ciuchy streetwear
- Najpopularniejsi polscy influencerzy streetwear
- Lista sklepów streetwear, w których odbywają się premiery limitowanych butów tzw. Raffle
- Co znaczy cmdnn, cmdns, jkdn? Czyli najpopularniejsze tagi streetwear na Instagramie
- Jak dropić w aplikacji Nike SNEAKRS – czyli sprawdzone sposoby jak zwiększyć swoje szanse na wylosowanie parki?
- Sklepy koszykarskie – Czyli gdzie kupie buty i ciuchy marki Jordan?
- Skateshopy – czyli sklepy z butami i ciuchami na deskę
- Poradnik jak kupować na Zalando Lounge – czyli jak zaoszczędzić na wyprzedażach?
- Jak kupować i sprzedawać na StockX? Czyli jak działa największy market streetwear w internecie
- Najbardziej popularne i rozpoznawalne bluzy streetwear
- Poradnik resellera – czyli jak bocić buty, ciuchy i akcesoria streetwear
Założycielem marki Stussy jest urodzony w 1954 roku surfer Shawn Stussy. Jest on uważany za pioniera całej subkultury oraz stylu streetwear. Zapewne gdyby nie jego inwencja twórcza nie powstałyby takie marki jak Supreme czy Carhartt.
W lutym 1980 roku Stussy namalował na desce surfingowej swoje nazwisko w charakterystycznej czcionce, która dziś rozpoznawalna jest na całym świecie. Właśnie w taki sposób powstało logo Stussy – zupełnie naturalnie.
Jak w jednym z wywiadów wspominał Shawn – wszystko zaczęło się od targów w 1981/1982 roku. Zajmował się on wtedy produkcją desek do surfingu i po prostu oznaczał swoje dzieła napisem Stussy. Jadąc na targi – jeszcze wtedy nieświadomy projektant – umieścił na czarnych koszulkach Hanes biały napis Stussy. W trakcie targów sprzedały się 24 deski, jednakże wzrok potencjalnych klientów przykuwały właśnie owe teesy. W końcu jeden z nich powiedział, że chce 24 takie koszulki i Stussy sprzedał mu je za 8 baksów.
Shawn zdobił deski surfingowe kolorowymi grafikami inspirowanymi i czerpiącymi z motywy z muzyki reggae, punk oraz new wave. Tak leciały dni, miesiące i lata – Shawn w sezonie letnim pracował nad deskami i surfował, zaś zimą jeździł w góry do Mammoth Mountain. Tam poznał Franka Sinatrę Jr., księgowego który miał smykałkę do prowadzenia biznesu.
W 1984 roku razem założyli Stussy jako firmę, która produkuje także ubrania. Frank wraz z wejściem w spółkę z Shawnem wniósł do marki kapitał wynoszący 5000 dolarów. 27 marca 1986 doszło do zarejestrowania i zastrzeżenia Stussy jako znaku towarowego. Panowie nie mieli żadnych inwestorów oraz wpływów pieniężnych z zewnątrz. Chcieli by sami zająć się rozwojem marki i pracowali na dwa etaty do momentu, w który mogli utrzymać się z firmy odzieżowej.
Z czasem interes surfingowy zaczął schodzić na drugi plan. W drugiej połowie lat 80’ każdy chciał czerpać z klimatu i stylu zachodniego wybrzeża – skorzystało na tym również Stussy. Styl w tamtych latach krążył wokół sztuki i streetwearu, itemków które można wrzucić na siebie nie tylko w dzień, ale również podczas nocnych wypadów klubowych.
W tamtych latach powstało najwięcej grafik i motywów, które stały się ikoniczne dla brandu i są używane do dziś. Były one mieszanką ówczesnej pop kultury. Hip hop zaczął pnąć się w górę, więc Stussy przerobiło S w swoim logo, na podwójne SS inspirowane motywem marki Chanel. Wprowadzono również logotyp ‚Stüssy No. 4’, który był natomiast inspirowany popularnym zapachem Chanel.
W 1987 roku firma przeniosła się do o wiele większego magazynu, podczas gdy Shawn pozostał w studiu w swoim garażu w Laguna Niguel. Rok później marka została zaprezentowana w Europie i od razu odniosła sukces.
Na koniec lat 80’ Stussy generowało sprzedaż sięgającą 5 milionów dolarów. Ich asortyment był sprzedawany nie tylko w sklepach dla surferów, ale także w najlepszych miejscach w Nowym Jorku, Japonii czy Anglii. Stussy rozwijało się z roku na rok, rosły zyski, a także zainteresowanie marką.
Ludzie tak mocno wspierali brand, że Los Angeles Times nazwało to zjawisko jako International Stussy Tribe, gdzie Tribe oznaczało grupę ludzi, ziomków i przyjaciół marki. Zwykli konsumenci, chcieli za wszelką cenę dołączyć do tej grupy, tak powstał kult marki i pożądanie produktu. Brand stał się rozpoznawalny na całym świecie bez wydawania majątku na działania marketingowe. Ciuchy Shawna pomimo tego wciąż pojawiały się w różnego rodzaju teledyskach i zdjęciach.
Shawn i Frank, oparli się pokusie łatwych pieniędzy oraz zaplanowali sukcesywny, powolny wzrost, wypuszczając limitowane edycje. Taką samą strategię przyjęło później Supreme, co jak widać dziś zaowocowało.
Shawn w wywiadzie dla New York Times stwierdził, że jako firma nie skupiają się na rozwoju i byciu większymi, otwieraniu nowych lokalizacji.
W 1991 roku panowie otworzyli pierwszą miejscówkę stacjonarną na Manhattanie w Nowym Jorku. Butik powstał w dzielnicy artystycznej, a jego sukces przerósł wszystkie oczekiwania właścicieli brandu.
W 1992 roku Shawn po rozmowach z Eddie Cruzem ruszył nowy sklep Stussy na zachodnim wybrzeżu, w LA. W tym samym roku powstała linia Stussy Sista Gear. Nad kolekcją pracowały designerki: Felicity Rulikowski oraz Bernadette Wier. Sprzedaż ruszyła wiosną 1993 roku, a odzież Stussy Sista również odniosła sukces.
W połowie lat 90’ firma przynosiła 35 milionów dolarów zysków, jednakże w 1996 roku zrezygnował z funkcji dyrektora i w niej tylko jako konsultant. Pomagał również w zarządzaniu sklepami w Nowym Jorku oraz Los Angeles. Frank z kolei odkupił akcje Shawna.
Stussy wpadło wtedy w kryzys. Sprzedaż spadła z 35 do 21 milionów dolarów. W USA sprzedaż ciągle malała, zaś w 1996 roku około 15-20 butików w Japonii utrzymywało markę przy życiu.
W Europie firmą zarządzał założyciel Slam Jam – Luca Benini. Po dziś dzień Stussy więcej zarabia poza granicami Stanów Zjednoczonych. Nowym projektantem marki został Nick Bower, który wcześniej pracował w Valentino.
W roku 1997 doszło do kolaboracji z marką Casio przy nowym zegarku G-Shock. Od tamtej pory Stussy zrobiło kolaboracyjne projekty z Dr. Martens, Nike, Vans czy Levis.
Ostatnie lata to wiele zmian. Paul Mittleman w 2011 roku opuścił firmę, na rzecz posady w adidas. Natomiast w 2014 roku Nick Bower zrezygnował ze stanowiska designera, a jego miejsce zajął Nin Truong, założyciel brandów Maiden Noir oraz Blk Pine Workshop.
W 2008 roku Stussy powraca do gry i zakłada markę S/DOUBLE.
Gdzie dorwać ciuchy od Stussy? Najprościej jest skierować się do oficjalnego sklepu internetowego marki, gdzie możecie sprawdzić aktualną ofertę.