Ten wpis jest częścią Poradnika o Streetwearze.
- Streetwear od podstaw – wprowadzenie do poradnika
- Co to ten „Streetwear”?
- Streetwear dla dorosłych
- Słowniczek Streetwear – co znaczy: WTB, WTS, LC, PC, ID, itd.
- Jak rozpoznać sklepy z podróbkami?
- Reseller, kto to taki?
- Marki streetwear, które musisz znać cz. 1
- Marki streetwear, które musisz znać cz. 2
- Marki streetwear, które musisz znać cz. 3
- Streetwear dla nowicjuszy. Gdzie kupię Supreme? Czy dopestore jest legit?
- Gdzie sprzedawać i kupować streetwearowe ciuchy, kicksy i dodatki?
- Jak bezpiecznie kupować i sprzedawać na grupach ogłoszeniowych typu streetwear?
- Popularne polskie grupy typu Streetwear
- Słownik sneakerheada – co znaczy: CW, DS, OG, Drop, Proxy itd.
- Polskie sklepy z oryginalnymi butami sportowymi typu Kicksy!
- Polskie sklepy Streetwear
- Zagraniczne sklepy Streetwear
- Polskie marki streetwear cz. 1
- Polskie marki streetwear cz. 2
- Polskie marki streetwear cz. 3
- Dropy Streetwear
- Supreme – historia marki, gdzie kupić i skąd hype?
- Nike – historia marki, gdzie kupić?
- Adidas – historia marki, gdzie kupić?
- Kiedy są dropy Supreme, Bape, Palace i jak nie ominąć żadnej okazji?
- Jak i gdzie kupować tanio ciuchy, buty i akcesoria typu streetwear?
- Tanie marki streetwear
- Palace Skateboards – historia marki, skąd hype i gdzie kupić?
- BAPE (A BATHING APE) – historia marki, skąd hype i gdzie kupić?
- Stussy – historia marki, skąd hype i gdzie kupić?
- Co to jest reselling – czyli jak zarobić na sprzedaży butów, ciuchów streetwear
- Popularne aplikacje streetwear – czyli jak kupić limitowane buty, ciuchy Adidas i Nike
- Jak kupować buty w aplikacji Nike SNKRS – przewodnik po aplikacji
- Zagraniczne sklepy z butami sportowymi
- Jak fitują popularne modele butów Nike, Adidas, Jordan?
- Jak prać kicksy? Sprawdzone sposoby na pranie butów sportowych oraz zamszowych
- Największe sklepy resellerskie – czyli gdzie kupisz limitowane buty i ciuchy streetwear
- Najpopularniejsi polscy influencerzy streetwear
- Lista sklepów streetwear, w których odbywają się premiery limitowanych butów tzw. Raffle
- Co znaczy cmdnn, cmdns, jkdn? Czyli najpopularniejsze tagi streetwear na Instagramie
- Jak dropić w aplikacji Nike SNEAKRS – czyli sprawdzone sposoby jak zwiększyć swoje szanse na wylosowanie parki?
- Sklepy koszykarskie – Czyli gdzie kupie buty i ciuchy marki Jordan?
- Skateshopy – czyli sklepy z butami i ciuchami na deskę
- Poradnik jak kupować na Zalando Lounge – czyli jak zaoszczędzić na wyprzedażach?
- Jak kupować i sprzedawać na StockX? Czyli jak działa największy market streetwear w internecie
- Najbardziej popularne i rozpoznawalne bluzy streetwear
- Poradnik resellera – czyli jak bocić buty, ciuchy i akcesoria streetwear
Najgroźniejszym, a zarazem największym rywalem Nike, jest niemiecki gigant – Adidas. W 1924 roku Adolf Dassler wraz ze swoim bratem Rudolfem, w obliczu bezrobocia panującego w dwudziestoleciu międzywojennym postanowili założyć firmę, produkującą odzież oraz obuwie sportowe. Pierwszy zakład początkowo nosił nazwę Gebruder Dassler Schufabrik, gdzie zatrudniano dwunastu pracowników oraz produkowano 50 par obuwia dniowo.
Cztery lata później buty braci Dassler zadebiutowały na Letnich Igrzyskach Olimpijskich w Amsterdamie – występowała w nich m.in. Lina Radke, która ustanowiła w nich rekord świata w biegu kobiet na 800 metrów. Kolejny sukces oraz znakomita reklama Adidasa miała miejsce na Igrzyskach Olimpijskich w 1936 r. Braciom Dassler udało się przekonać światowej sławy biegacza Jessiego Owensa do wystąpienia w ich obuwiu. Ten zdobył w nich podczas IO aż cztery złote medale!
Jednak trzy lata później nastąpił wybuch II Wojny Światowej, który zmusił Desslerów do przebranżowienia się. Bracia rozpoczęli produkcję obuwia dla niemieckiej armii, które również cieszyło się ogromną popularnością. W taki sposób biznesowi Dasslerów udało się przetrwać okres wojenny, jednak zaraz po jej zakończeniu – w 1948 roku – bracia pokłócili się, co doprowadziło do zakończenia współpracy.
Desslerowie od tego momentu działali solowo, a aktywy ich firmy zostały podzielone na dwie spółki akcyjne – Adolf założył Adidas (od zdrobnienia „Adi” i pierwszych trzech liter nazwiska „Das”), natomiast Rudolf został założycielem własnej, konkurencyjnej dla Adidasa marki, zajmującej się produkcją obuwia sportowego – Puma. W tym samym czasie powstało również logo marki (trzy paski), które Adolf Dassler wykupił w 1952 roku za 1600 Euro oraz dwie butelki whisky od Karhu Holding B.V.
Marka Dasslera osiągnęła globalną sławę po piłkarskich Mistrzostwach Świata w 1954 roku rozgrywanych w Szwajcarii. Drużyna RFN pokonała w finale Węgrów, zdobywając złoty medal. Wtedy też po raz pierwszy pojawiły się „korki” zaprojektowane przez Adolfa Dasslera, o których usłyszał cały świat.
Jako swoją misję niemiecki gigant obrał sobie zostanie globalnym liderem w branży odzieży oraz obuwia sportowego, a także promocji aktywnego stylu życia. Udało im się to dwa lata temu, kiedy ich model butów „Adidas Superstar” był najlepiej sprzedającym się obuwiem 2016 roku. Adidas buduje swój wizerunek oraz powiększa zasięg przede wszystkim poprzez sponsoring wydarzeń sportowych oraz sportowców.
Jednym z największych osiągnięć firmy Adolfa Dasllera jest podpisanie wieloletniego kontraktu z międzynarodową organizacją piłkarską FIFA w 1970 roku. W 2013 roku umowa została przedłużona do 2030 roku. Dzięki temu Adidas wciąż będzie mógł angażować się w organizację piłkarskich Mistrzostw Świata, które są jedną z największych imprez sportowych na świecie.
Od Mistrzostw Świata w 2018 roku, Adidas będzie brał udział jeszcze w czterech takich eventach, zapewniając na turniej specjalnie wyprodukowane piłki oraz uniformy dla wolontariuszy. Nie można zapomnieć również o tym, że niemiecki brand jest sponsorem niektórych drużyn narodowych, a jego logo widnieje na ich koszulkach. To wszystko sprawia, że Adidas uzyskuje większą sprzedaż i rozgłos przed, w trakcie oraz po evencie. Niemiecki gigant jest również sponsorem piłkarskich Mistrzostw Europy, Pucharu Narodów Afryki oraz letnich Igrzysk Olimpijskich – imprez, które odbywają się cyklicznie, co kilka lat.
Adidas buduje nie tylko wizerunek na rynku odzieży oraz obuwia sportowego, ale również w branży modowej kolaborując z największej sławy projektantami mody. Do najbardziej znanych należą kolekcje „Y-3” (współpraca z Japończykiem, Yohji Yamamoto) oraz „Adidas x Jeremy Scott” (współpraca z Jeremy Scottem).
Kolaboracje tego typu są świetną okazją do poszerzenia oferty o produkty oryginalne, innowacyjne (np. Adidas Futurecraft 3D – obuwie, które zostało stworzone przez drukarkę 3D), które docierają nie tylko do przeciętnych konsumentów, ale również do ludzi zainteresowanych światem mody.
Adidas jest mistrzem w influencer marketingu. Pierwszy, a zarazem historyczny kontrakt firma Dasllera zawarła, z amerykańskim kolektywem raperów Run DMC. Stało się to w 1986 roku. Run DMC występowali przed tysiącami ludzi w Madison Square Garden, a na koncert zaproszono przedstawiciela Adidasa, Angelo Anastasio. W momencie, gdy raperzy wykonywali utwór „My Adidas” tysiące osób podniosło w górę but niemieckiej firmy.
Przedstawiciel Adidasa po koncercie zaproponował muzykom kontrakt opiewający na kwotę miliona dolarów oraz dodatek, w postaci własnej linii butów zaprojektowanych przez samych artystów. Od tego czasu Adidas zawarł umowy ze światowymi gwiazdami: Katy Perry, Pharrellem Williamsem, Justinem Bieberem czy Kanye Westem.
2 comments
Euro w 1952 roku?
W przeliczeniu 😉